In moderne dieselvoertuigen wordt AdBlue steeds vaker gebruikt om aan strengere emissienormen te voldoen. Hoewel AdBlue een effectieve oplossing is om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen, kan het systeem soms storingen vertonen die resulteren in foutcodes. Deze foutcodes kunnen variëren en zijn belangrijke aanwijzingen voor mogelijke problemen met het AdBlue-systeem.

Hieronder vind je een lijst met veelvoorkomende AdBlue-foutcodes, samen met hun mogelijke betekenissen en oplossingen.

  1. P20EE: Selectieve katalytische reductie (SCR) NOx-katalysatorefficiëntie onder drempel. Dit kan worden veroorzaakt door een laag AdBlue-niveau, een AdBlue-systeemfout of een probleem met de SCR-katalysator.

  2. P20B9: Reductiemiddelvullingssysteem werkt niet naar behoren. Dit duidt meestal op een probleem met het AdBlue-injectiesysteem of een lek in het AdBlue-systeem.

  3. P20E8: Reductiemiddelinjectieklep ‘A’ Stuck Closed. Dit geeft aan dat de AdBlue-injectieklep mogelijk mechanisch vastzit en niet goed functioneert.

  4. P20EE: Reductiemiddelsysteem Efficiëntie onder drempel. Deze foutcode wijst op een inefficiëntie in het AdBlue-systeem, mogelijk veroorzaakt door verschillende problemen zoals een defecte sensor of een verstopte injectornozzle.

  5. P20C9: Reductiemiddelinjectieklep ‘A’ Stuck Open. Dit duidt op een mechanisch probleem met de AdBlue-injectieklep, waarbij deze mogelijk open blijft staan en het AdBlue onjuist wordt ingespoten.

  6. P207F: Reductiemiddelsysteem Prestatie. Deze foutcode kan worden weergegeven wanneer het voertuig de maximale hoeveelheid AdBlue heeft verbruikt en het systeem niet goed reageert op de nieuwe toevoeging van AdBlue.

  7. P20F6: Reductiemiddelinjector ‘A’ Circuit Range/Performance. Dit geeft aan dat er een probleem is met de werking van de AdBlue-injector, mogelijk als gevolg van een elektrisch of mechanisch defect.

P20B9 – Reductiemiddel doseringsregelklep A circuitbereik/prestatie 
P20BA – Reductiemiddel doseringsregelklep A stroom 
P20BB – Reductiemiddel doseringsregelklep B stroom 
P20BC – Reductiemiddel doseringsregelklep B circuitbereik/prestatie 
P20BD – Reductiemiddel doseringsregelklep C stroom 
P20BE – Reductiemiddel doseringsregelklep C circuitbereik/prestatie 
P20C0 – Reductiemiddel doseringsregelklep D stroom 
P20C1 – Reductiemiddel doseringsregelklep D circuitbereik/prestatie 
P203A – AdBlue-niveausensor circuit 
P203B – AdBlue-niveausensor circuitbereik/prestatie 
P20E8 – SCR NOx-katalysator rendement onder de norm 
P20E9 – SCR NOx-katalysator rendement te laag tijdens normale bedrijfsomstandigheden 
P20EA – SCR NOx-katalysator rendement te laag in deeltjesfilterregeneratiemodus 
P204F – SCR systeem prestaties 
P205B – Reductiemiddel injector circuitbereik/prestatie 
P205C – Reductiemiddel injector stroom 
P205D – Reductiemiddel injector circuit 
P208E – Reductiemiddel injectiesysteemdruk te laag 
P208F – Reductiemiddel injectiesysteemdruk te hoog

AdBlue probleem storing

Adres

Busken Huetlaan 4
3842 CS Harderwijk